سخن روز 
سفر برای اکتشاف و بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن نگاه های نو و جدید است. (مارسل پروست، رمان نویس فرانسوی )

ورود اعضا | عضویت در جامعه

آدرس پست الکترونیک:

کلمه عبور:

مجله الکترونیکی 

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

تاثیرگذارترین فناوری که در سال 2016 از نظر کارشناسان دنیای گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری به آن توجه می شود چیست؟ ادامه مطلب

 

ظرفیت گردشگری هنری ایران و فرصت های پیش روی آن

به علت وجود تعاریف متنوع و متغیر از فرهنگ، تعریف گردشگری فرهنگی نیز دشوار است. ریموند ویلیامز (۱۹۷۶)، نظریه‌پرداز فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را یکی از پیچیده‌ترین واژگان زبان انگلیسی می‌داندکه دربرگیرنده‌ی “هنر و یادگیری” و “شیوه کلی زندگی” مردم است؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است. بسیاری از گردشگران، همان اندازه که به فرهنگ مردمام مختلف علاقه‌مند هستند به سایت‌های تاریخی، بناهای یادبود، موزه‌ها و نگارخانه‌ها علاقه دارند. ادامه مطلب

 

گردشگري در جهان

گردشگری در جهان به همراه آغاز مدرنيته شکل گرفت.مدرنيته اشكال مختلف زندگي را تنها بر پايه قابليت‌هاي آنها در توليد منافعي كه توسط افراد مصرف مي‌شوند، مورد ارزيابي قرار داده و با مفاهيمي همچون همواره به پيش رفتن و كنار گذاردن كهنه نگرش تازه انسان را به جهان و به خويش سبب گرديد و بدين گونه با پيدايش بعد تازه‌اي از دگرگوني دائمي، انهدام رسوم و فرهنگ سنتي را در صحنه‌ي زندگي اجتماعي رقم زد . ادامه مطلب

 

بررسی نقش UGC ها در انتخاب مقصد سفر

روش های بازاریابی در صنعت گردشگری با سرعتی فزاینده و همگام با تغییر و افزایش نیازها، روز به روز در حال تغییر هستند. ادامه مطلب

 

اهمیت برند گردشگری

انتخاب یک برند گردشگری قوی می تواند جذب بیشتر گردشگر را به همراه داشته باشد، تصویر روشن تری از جامعه هدف ایجاد کند و همه عوامل توسعه دهنده محصول را به سوی یک خروجی مشترک هدایت کند. ادامه مطلب

 

مطالب مفید گردشگری  

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

تاثیرگذارترین فناوری که در سال 2016 از نظر کارشناسان دنیای گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری به آن توجه می شود چیست؟

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

بسیاری از فعالان این عرصه، واقعیت مجازی (Virtual Reality) را یکی از مهم ترین تکنولوژی هایی دانسته اند که به عنوان یک فرصت و کاربرد مهم در بازاریابی برای مقاصد گردشگری در سال 2016 مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ ابزاری که مدیران مقاصد گردشگری و تمام دست اندرکاران باید با همکاری مشاوران خود در عرصه گردشگری الکترونیک و بازاریابی، آن را پیاده سازی کنند. اما پیش از همه باید با این تکنولوژی آشنا شویم.

واقعیت مجازی چیست؟

ویکی پدیا واقعیت افزوده را تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی می داند. واقعیت مجازی یک تکنولوژی است که به کاربر این امکان را می دهد با یک محیط شبیه سازی رایانه ای تعامل داشته باشد. گروهی از فناوری های این بخش دارای حسگرهای صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر نیز هستند. نوع دیگری از واقعیت مجازی نیز توسط تصویر پانورامای 360 درجه ایجاد می شود و در حقیقت واقعیتی از آنچه هست را برای دیگران به نمایش می گذارد. واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چندرسانه ای همه جانبه یاد می شود، یک محیط شبیه سازی کامپیوتری است که می تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی با یک دنیای مجازی شبیه سازی کند.

محیط های واقعیت مجازی در وهله اول محیط های دیداری هستند و از طریق دستگاه های تصویری معمولی مانند صفحه کامپیوتر یا در فضایی پیشرفته تر مانند فناوری سه بعدی قابل دسترسی هستند. برخی از شبیه سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا نیز هستند و در موارد پیشرفته تر اطلاعات لمسی که بازخورد نیز در آن ها وجود دارد، در این فناوری یافت می شود. واقعیت مجازی در حقیقت مانند پنجره ای برای دریافت تصاویر متحرک مانند پرده سینما است؛ با این تفاوت که در این فناوری اگر سر خود را از مقابل پنجره مقابلتان تکان دهید باز هم می توانید تصویر متحرکی در مقابل خود داشته باشید و این بزرگ ترین تاثیری است که این فناوری بر محیط های ارائه چندرسانه ای گذاشته است.

در حال حاضر در بعضی از مراکز تفریحی شهری، شاهد استفاده از این فناوری به عنوان یک بازی پرطرفدار هستیم. اما واقعیتی که وجود دارد این است که این فناوری علاوه بر استفاده های بازی گونه، استفاده های بسیار مهمی در صنایع گوناگون مانند بهداشت و درمان، فضانوردی، خودروسازی و ... دارد. یکی از مهم ترین استفاده های این فناوری در صنعت گردشگری است؛ همان گونه که احتمالا می توانید در ذهن خود تصور کنید که واقعیت مجازی چه کاربردهایی می تواند در این صنعت داشته باشد.

واقعیت مجازی در گردشگری

یکی از بزرگ ترین شاخه های واقعیت مجازی، ویدئوهای 360 درجه است. این فناوری به این گونه است که ویدئوها یا تصاویری 360 درجه و با کیفیت بالا از جاذبه های گردشگری و مهم تهیه می شود و افراد از کشورهای دیگر و از فواصل دور می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آن گونه ببینند که گویی در همان جا قرار دارند و به هرطرف که بخواهند می توانند حرکت کنند.

پوشیده نیست که این استفاده نه تنها در جاذبه های طبیعی و فرهنگی و در فضای باز، بلکه در فضاهایی مانند موزه ها نیز می تواند پیاده شود و مردم سراسر دنیا با استفاده از چنین فناوری به طور مثال خود را در میان موزه ایران باستان تصور می کنند و به هر اثر تاریخی که می خواهند به دقت نگاه می کنند. موزه بریتیش لندن و موزه تاریخ طبیعی آمریکا بخشی از داشته های خود را از این طریق به نمایش می گذارند و انگیزه گردشگران را برای سفر به آن مناطق و دیدار از دیگر آثار در آن موزه ها افزایش می دهند.

علاوه بر موزه ها در حال حاضر بسیاری از برندهای بزرگ گردشگری را می بینیم که محتواهای زیبا و شگفت آوری را برای ارائه از طریق این فناوری ارائه می کنند. به عنوان مثال در سال 2015 شرکت بزرگ مسافرتی «توماس کوک» با همکاری سامسونگ و فیلم سازان واقعیت مجازی مجموعه ای از فیلم های کوتاه از چند مقصد گردشگری خود را برای مشتریان تهیه و ارائه کرد. مشتریانی که به شعب این شرکت در انگلستان، آلمان و بلژیک مراجعه می کردند، می توانستند از این امکانات پیش از سفر با استفاده از هدست های VR سامسونگ بهره ببرند. در سه ماه نخست 2015 این کمپین موفق شد سطح سرمایه گذاری ها را به میزان 40 درصد افزایش دهد.

یکی دیگر از بزرگ ترین فعالیت ها در این زمینه Visit Dubai بوده است که توانسته ویدئوهای جذاب 360 درجه ای از دبی تهیه کند و در این ویدئوها تعامل لمسی را نیز به خوبی گنجانده است. بعضی از مقاصد گردشگری در استرالیا و جاذبه های دیگر دنیا نیز به این عرصه وارد شده اند. آنچه به عنوان یک حقیقت غیرقابل کتمان می توانیم آن را بیان کنیم این است که این تکنولوژی تازه، توجه بسیار زیادی را به خود جلب خواهد کرد و دنیای گردشگری را در سال 2016 تحت تاثیر قرار خواهد داد. همگام با این توسعه در سراسر دنیا به نظر می رسد مقاصد گردشگری در ایران در سطوح محلی و استانی می توانند از این ابزار جدید برای معرفی هرچه بهتر مقاصد خود و جذب گردشگران استفاده کنند.