سخن روز 
سفر برای اکتشاف و بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن نگاه های نو و جدید است. (مارسل پروست، رمان نویس فرانسوی )

ورود اعضا | عضویت در جامعه

آدرس پست الکترونیک:

کلمه عبور:

مجله الکترونیکی 

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

تاثیرگذارترین فناوری که در سال 2016 از نظر کارشناسان دنیای گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری به آن توجه می شود چیست؟ ادامه مطلب

 

ظرفیت گردشگری هنری ایران و فرصت های پیش روی آن

به علت وجود تعاریف متنوع و متغیر از فرهنگ، تعریف گردشگری فرهنگی نیز دشوار است. ریموند ویلیامز (۱۹۷۶)، نظریه‌پرداز فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را یکی از پیچیده‌ترین واژگان زبان انگلیسی می‌داندکه دربرگیرنده‌ی “هنر و یادگیری” و “شیوه کلی زندگی” مردم است؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است. بسیاری از گردشگران، همان اندازه که به فرهنگ مردمام مختلف علاقه‌مند هستند به سایت‌های تاریخی، بناهای یادبود، موزه‌ها و نگارخانه‌ها علاقه دارند. ادامه مطلب

 

گردشگري در جهان

گردشگری در جهان به همراه آغاز مدرنيته شکل گرفت.مدرنيته اشكال مختلف زندگي را تنها بر پايه قابليت‌هاي آنها در توليد منافعي كه توسط افراد مصرف مي‌شوند، مورد ارزيابي قرار داده و با مفاهيمي همچون همواره به پيش رفتن و كنار گذاردن كهنه نگرش تازه انسان را به جهان و به خويش سبب گرديد و بدين گونه با پيدايش بعد تازه‌اي از دگرگوني دائمي، انهدام رسوم و فرهنگ سنتي را در صحنه‌ي زندگي اجتماعي رقم زد . ادامه مطلب

 

بررسی نقش UGC ها در انتخاب مقصد سفر

روش های بازاریابی در صنعت گردشگری با سرعتی فزاینده و همگام با تغییر و افزایش نیازها، روز به روز در حال تغییر هستند. ادامه مطلب

 

اهمیت برند گردشگری

انتخاب یک برند گردشگری قوی می تواند جذب بیشتر گردشگر را به همراه داشته باشد، تصویر روشن تری از جامعه هدف ایجاد کند و همه عوامل توسعه دهنده محصول را به سوی یک خروجی مشترک هدایت کند. ادامه مطلب

 

اخبار جامعه  

انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی

کمیته ملی سفر که سه سال است تشکیل شده، هیچ برنامه مدونی ندارد و آسیب شناسی نکرده است.

انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، زهرا احمدی پور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در حوزه گردشگری، گفت: ظرفیتی که در کنار دانشگاهیان این حوزه می توانیم برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کنیم، به رونق بیشتر گردشگری کمک می کند.

وی افزود: دنیا در سال 2017 سرمایه گذاری کرده که از طریق صنعت گردشگری خود را معرفی کند. رقابت جدی نیز بین کشورها در این حوزه ایجاد شده است، حتی با آغاز سال 2017 بیلبوردهایی طراحی کردند که با تبریک سال نو، شعار گردشگری و رونق این حوزه در سال 2017 را نیز مطرح می کنند.

احمدی پور اضافه کرد: متاسفانه افق روشنی از این که سال 2017، در ایران چطور بخواهیم از ظرفیت گردشگری استفاده کنیم وجود ندارد. دستگاه های دولتی نیز عملا دچار کرختی هستند و این کرختی مانع می شود که با سرعت بتوانند با ضرورت های توسعه هماهنگ شوند. ظرفیت های تئوریک، عملیاتی و برنامه ای توسعه را دانشگاه ها و انجمن های علمی می توانند ایجاد کنند تا دستگاه های دولتی این ظرفیت ها را در غالب برنامه های مصوب شروع به اجرا کردن کنند.

او با اشاره به ظرفیت های گسترده ای که در دانشگاه ها، انجمن های علمی سازمان های غیر دولتی وجود دارد اشاره کرد و افزود: این ظرفیت ها نشان می دهد مخاطب در این حوزه بسیار گسترده است و جامعه هدف ما با تنوع بسیار زیادی روبرو است. این جامعه علاوه بر تنوع، تکثر نیز دارد و این سلیقه های متفاوت، نیازهای متفاوت و انتظاراتی دارد، در نتیجه برای اینکه بتوانیم با وجود تکثر از این ظرفیت برای توسعه پایدار استفاده کنیم نیازمند کمک و همفکری شما هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تشکیل دو شورا به موازات فعالیت های این سازمان، یعنی شورای سیاستگذاری و شورای برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: اعضای شورای سیاستگذاری، بر اساس این جلسه ها انتخاب می شوند و از ایده های شما برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در شورای برنامه ریزی استفاده می شود. در بحث سیاست های کلان در حوزه گردشگری نیز نیازمند کمک و همفکری شما هستیم، اگر سیاست های کلان طراحی و ابلاغ شوند، شاید دیگر خیلی نگران کرختی دستگاه های دولتی نباشیم و از آن ظرفیت برای تعامل نهادهای مختلف برای به اجرا در آمدن این سیاست ها استفاده کنیم.

وی سپس از فعالان دانشگاهی و محققان این حوزه درخواست کرد؛ فهرست پژوهش های انجام شده در حوزه گردشگری و تعداد دانشجویان، انجمن های علمی و مجلات تخصصی، اعضای انجمن ها با توزیع کشوری را در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دهند تا بتوان از این اطلاعات برای برنامه ریزی و پیشبرد اهداف در حوزه گردشگری استفاده کرد.

احمدی پور ادامه داد: در نخستین نشستی که با معاونت گردشگری داشتم، بر این مسئله تاکید کردم که باید توزیع جغرافیایی سفر در ایران را تغییر دهید و برای آن برنامه داشته باشید. برای نوروز ۹۶ باید برنامه ای به استان ها داده شود که در آن علاوه بر تعیین مقاصد گردشگری کشوری و استانی، برنامه های موجود نیز ارائه شود. تفاوت نوروز ۹۶ با نوروزهای قبلی چیست؟ کمیته ملی سفر که سه سال گذشته تشکیل شد در جلسه اخیر هیچ برنامه مدونی ارائه نکرد.

وی اظهار کرد: در آن جلسه از نهادهای مختلف خواستم با توجه به اینکه سه سال است چنین کمیته ای تشکیل شده به سؤوالاتی نظیر این که در این مدت، نوروزهای مختلف و تسهیلات سفر چه تفاوتی با هم داشتند، ایمنی، رضایت مسافران چه تغییری کرده است، پاسخ دهند، اما متاسفانه در این زمینه آسیب شناسی انجام نشده بود. به عنوان مثال راه آهن، پلیس راه، هلال احمر و حتی خود سازمان... هیچ آسیب شناسی انجام نداده بودند و نتوانستند هیچ تفاوتی را بین نوروزهای سه سال قبل قائل شوند.

معاون رییس جمهور همچنین به ثبت نوروز با محوریت 12 کشور در یونسکو اشاره کرد، آن را یک ظرفیت فرهنگی دانست و افزود: در این باره اطلاعاتی وجود دارد، اما متاسفانه هم افزایی انجام نگرفته و به سیاست تبدیل نشده است. باید با هم افزایی، تجربه علمی و اجرایی، خروجی مثبتی داشته باشیم. ما به این خروجی مثبت برای نوروز امسال با توجه به ویژگی هایی متفاوتی که نسبت به سال های قبل دارد نیاز داریم تا با استفاده از ظرفیت های موجود نوروز متفاوتی داشته باشیم.

او با اشاره به نگاه مثبتی که دکتر حسن روحانی به بحث گردشگری دارد، بیان کرد: نگاه دولت این است که این حوزه دوباره فعال شود، باید برنامه های خودتان را ارائه و از کمک های دولت روحانی برای گردشگری استفاده کنید. من بر واگذاری اموری که نباید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن ها دخالت کند حتما تمرکز خواهم کرد. سازمان بیشتر از آن که بخواهد هتل داری کند، قیمت گذاری کند و خودش کار نظارتی داشته باشد باید نقش حاکمیتی و سیاست گذاری ایفا کند تا بتواند چابکتر عمل کند. جلب مشاکت سایر بخش ها و تنوع بخشی می تواند کمک کند.

وی تأکید کرد: چرا صنعت گردشگری نتوانسته همپای توسعه گردشگری در دانشگاه ها، در بخش های اجرایی نیز توسعه پیدا کند؟ من دیروز نیز در مجلس شورای اسلامی گفتم که شما به عنوان نهاد به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کنید تا بتواند در این بخش موفق شود.

احمدی پور از دانشگاهیان و فعالان این حوزه درخواست کرد؛ برای تدوین چارچوب های عملیاتی در حوزه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کنند و سپس گفت: همفکری شما به سازمان کمک می کند. من از ظرفیت شما استفاده می کنم و محتاج استفاده از ظرفیت های شما هستم، زیرا شما ذی صلاح ترین و دلسوزترین افراد در حوزه گردشگری هستید.

منبع: دنیای سفر

تاریخ درج خبر: 1395/10/15